Přemysl Pražský
24. července 1893 (Nýřany) - 1. srpna 1964 (Praha)
Herec, scénárista, ale hlavně výrazný režisér němého filmu.
Režisér Československého rozhlasu.
Přemysl Pražský procházel uměleckými obory postupně ve sledu jejich historického nástupu, působil tedy v divadle, ve filmu a posléze v rozhlase.
Narodil 24. července 1893 v Nýřanech. Začal studovat, ale herectví zvítězilo. Přerušil studia a hrál v letech 1910 – 1914 u kočovných společností (např. Blažkova společnost). Usadil se v Praze, kde získal angažmá ve smíchovském Švandově divadle (1914 – 1918). Zde začal pracovat současně i jako režisér. Pohostinsky se objevil v Deklaraci na Žižkově a ve Vinohradském divadle. Učarovalo mu však filmové umění, kterému se plně věnoval dvacet let (v letech 1919 – 1939) jako herec a hlavně jako režisér.
Největší význam jeho režisérské práce tkví v němém filmu dvacátých let 20. století. Ve svých filmech hrál často menší role.
Roku 1927 Přemysl Pražský natočil svůj nejlepší snímek v kariéře podle románu spisovatele Josefa Haise – Týneckého Batalion, v němž Karel Hašler ztvárnil vysoce postaveného doktora Františka Uhra. Říká se, že to byla nejlepší role Karla Hašlera, a to i díky výborné režijní práci Pražského. Tento vděčný námět později zpracovali i Karel Ladislav Kukla, Leopold Šmíd a Ignát Herrmann. Zpracování Pražského bylo oceněno jako "jedno z těch mála vzácných českých filmových děl, za nimiž cítíte osobnost jejich tvůrce" (Otto Rádl). Zvlášť bylo vyzdviženo vedení herců a skladba záběrů a film se dostal na žebříčku kvality do první desítky mezi českými filmy i mezi špičky světové. Přemysl Pražský patřil mezi několik filmařů, kteří svým elánem po první světové válce probudili český film a dovedli ho k profesionalitě. Batalion přinesl Pražskému tedy slávu, ale bohužel také dluhy, z nichž se vzpamatovával několik dalších let. Pražského Batalion se však stal jedním z nejdůležitější filmových děl němé kinematografie.
I když se značná část jím režírovaných filmů nedochovala a většina byla umělecky nevyrovnaných, musíme ho nazvat jedním z průkopníků českého filmu a režie.
V r. 1933 natočil svůj jediný zvukový fil, špionážní drama Sedmá velmoc. Toto drama bylo zároveň posledním filmem jeho kariéry. Po neúspěchu a naprostém propadu tohoto filmu zanechal Přemysl Pražský filmové režie a po vzniku protektorátu v roce 1939 i herecké dráhy a svět filmu nadobro opustil. Umělecké uplatnění nalezl jako režisér Československého rozhlasu (1933 – 1963), nejprve jako externista, později na stálou pracovní smlouvu.
Režiséři nového sdělovacího prostředku (rozhlasu), který chtěl podobně jako film technicky zprostředkovávat umělecký výraz, se snažili čerpat inspiraci z němého filmu. Filmový obraz bez zvuku jim právem připadal jako paralela rozhlasového snímku bez obrazu. To, co oni sledovali jako diváci v kině, to zažil Pražský jako aktivní tvůrce. Zkušenosti taky plně v rozhlase zúročil. Místo činit slyšitelné viditelným rozhodl se napříště viditelné činit slyšitelným. Přemysl Pražský, který točil filmy v Německu a Rakousku, v Paříži a Budapešti, se projevil jako režisér chápající zvláštní povahu rozhlasové reprodukce. S velkou péčí, důmyslem a pronikavostí se ujímal i těch nejmenších úkolů, jako reportážních pásem a odborných pořadů, které se jeho zásluhou dostaly na nebývalou úroveň.
V roce 1942, kdy uzavřel sňatek s první ženou, hlasatelkou rozhlasu Marií M. Tomanovou, se stal také konečně interním zaměstnancem rozhlasu. Po roce 1945 se po zásluze dostal k režiím závažných literárních pořadů a činoher. O Přemyslu Pražském se říkalo, že se na svou práci vrhal se zarputilostí a nekonformností. Rád točil s mnoha herci, velkým komparsem a celým orchestrem. Někdy se pro něho pracovalo i ve třech studiích najednou. Podařilo se mu českou rozhlasovou tvorbu a režii pozvednout a zatraktivnit. Za zásluhy o českou rozhlasovou hru získal v r. 1957 titul Zasloužilý umělec.
Do důchodu, který ovšem neznamenal ukončení jeho režijní práce, odešel v roce 1958 po dlouholeté umělecké práci v Československém rozhlase, kterou vždy vykonával s veškerou energií a tvůrčí iniciativou. Zasloužil se tak podstatně o vysokou uměleckou úroveň pořadů, které režijně vedl.
Režisér, herec a scenárista Přemysl Pražský zemřel 1. srpna 1964 v Praze ve věku 71 let.
Dílo
Filmová režie:
- 1919 Láska je utrpením
- 1919 Boby nesmí kouřit
- 1919 Dáma s malou nožkou
- 1920 Dvě matky
- 1921 Stíny
- 1922 Neznámá kráska
- 1923 Problematický gentleman
- 1923 Pepánek Nezdara
- 1925 Šest muškerýrů
- 1926 Prach a broky
- 1926 Modche a Rezi
- 1926 Pražský flamendr
- 1927 Batalion
- 1928 Podskalák
- 1929 Pražské švadlenky
- 1930 Vendelínův očistec a ráj
- 1933 Sedmá velmoc
Scénáře k filmům:
- 1919 Láska je utrpením
- 1925 Šest muškerýrů
- 1926 Prach a broky
- 1926 Modche a Rezi
- 1926 Pražský flamendr
- 1928 Podskalák
- 1929 Pražské švadlenky
- 1930 Vendelínův očistec a ráj
- 1932 Písničkář
- 1939 Srdce v celofánu
Herec v němém filmu:
- 1919 Láska je utrpením (Radovan)
- 1919 Dáma s malou nožkou
- 1919 Akord smrti
- 1919 Divoká Maryna
- 1920 Dvě matky
- 1920 Sněženky (ctitel)
- 1921 Stíny (komorník)
- 1921 Souboj s Bohem
- 1921 Otrávené světlo (pomocník Martina Bálka)
- 1921 Ukřižovaná (páter)
- 1921 Kříž u potoka (Potocký)
- 1921 Děti osudu
- 1921 Děvče ze Stříbrné Hranice
- 1922 Neznámá kráska (režisér)
- 1922 O velkou cenu (Ing. Alois Sylvan)
- 1923 Únos bankéře Fuxe (ředitel blázince)
- 1923 Problematický gentleman
- 1924 Bílý ráj (dozorce)
- 1925 Vdavky Nanynky Kulichovy (nápadník)
- 1925 Josef Kajetán Tyl (Tylův otec)
- 1925 Hraběnka z Podskalí
- 1925 Ohnivý drak
- 1926 Dobrý voják Švejk (muž s brýlemi)
- 1928 Ve dvou se to lépe táhne (policejní komisař)
- 1929 Svatý Václav (vrah Tuna)
- 1929 Plukovník Švec (sovětský komisař)
Herec ve zvukových filmech třicátých let 20. století:
- 1930 Fidlovačka (pořadatel)
- 1931 On a jeho sestra (režisér)
- 1931 Dobrý voják Švejk (lékař)
- 1931 To neznáte Hadimršku (zaměstnanec)
- 1931 Karel Havlíček Borovský
- 1931 Loupežník
- 1931 Miláček pluku
- 1931 Třetí rota
- 1931 On a jeho sestra (v německé verzi)
- 1932 Načeradec král kibiců (žebrák)
- 1932 Lelíček ve službách Sherlocka Holmese (ministr)
- 1932 Právo na hřích
- 1932 Děvčátko, neříkej ne!
- 1933 Revizor (četník)
- 1933 Život je pes (penězokaz)
- 1934 Hej-rup! (policejní komisař)
- 1934 Dokud máš maminku
- 1934 Hudba srdcí
- 1934 Tři kroky od těla
- 1934 Z bláta do louže
- 1934 Žena, která ví, co chce
- 1934 Život vojenský - život veselý
- 1935 Ať žije nebožtík (úředník)
- 1937 Hordubalové
- 1939 Dívka v modrém (dražitel)
- 1939 Kristián (číšník)
- 1939 U svatého Matěje
- 1939 Veselá bída
- 1939 Tulák Macoun
- 1939 Mořská panna
- 1939 Děvče z předměstí anebo Všecko příjde najevo
- 1939 Bílá jachta ve Splitu
Rozhlasová režie:
- 1948 Muž bolesti (D. L. Sayersová)
- 1951 Jan Žižka (Alois Jirásek)
- 1951 Lucerna (Alois Jirásek)
- 1952 Jan Hus (Alois Jirásek)
- 1952 Pan Johanes (Alois Jirásek)
- 1953 Chytrá horákyně (Božena Němcová)
- 1953 Úklady a láska (Friedrich Schiller)
- 1953 Romeo a Julie (William Shakespeare)
- 1954 Telegram (Karel Čapek)
- 1954 Vražedný útok (Karel Čapek)
- 1954 Alexandr Veliký (Karel Čapek)
- 1954 Básník (Karel Čapek)
- 1954 Pseudolot čili o vlastenectví (Karel Čapek)
- 1954 Modrá chrysantéma (Karel Čapek)
- 1954 O pěti chlebích (Karel Čapek)
- 1954 Prometheův trest (Karel Čapek)
- 1954 Smrt Archimédova (Karel Čapek)
- 1954 Zalamejský sudí (Calderon de la Barca)
- 1955 Cyrano z Bergeracu (Edmond Rostand)
- 1956 Případ s havlovickým vodníkem (Karel Čapek)
- 1956 Pohádka vodnická (Karel Čapek)
- 1956 Michelup a motocykl (Karel Poláček), 5 částí
- 1956 Panna Orleánská (Friedrich Schiller)
- 1956 Jan Hus (Josef Kajetán Tyl)
- 1957 Cirkus Humberto (Eduard Bass), 12 částí
- 1958 Vdova Kapetova (Lion Feuchtwanger)
- 1963 Turbína (Karel Matěj Čapek Chod)
- a celou řadu dalších špičkových děl domácí a světové klasiky